⚠️ネクストゴール達成率150%!⚠️
ラストスパート_AIU祭史上最高のBIGイベントで一生の思い出を届けたい!

国際教養大学は、開学20周年を迎え、30周年に向けて更なる発展を目指しています。
留学生に日本のお笑い文化を!
地域の人たちも楽しめる地域活性化のために新たな挑戦を!
これらの思いから、AIU祭実行委員会企画舞台部は、今年の学園祭で、
「有名芸人を招いて爆笑お笑いライブ開催!」という史上初の挑戦をします!🔥🔥🔥
しかし、少なくとも70万円の追加資金を7月13日までに集めないと芸人さんたちと出演交渉ができません...
そこで、1か月という短期決戦でクラウドファンディングに挑戦!
支援してくださった方には、限定リターンもご用意しています。
そして、目標金額達成後は、ネクストゴール達成率150%を掲げています!
目標金額70万円はあくまで、イベント開催可能な最低金額です。
現在、多くの方々にご支援いただき、やっとスタートラインである70万円まであと少しとなりました。
70万円達成後も、達成率150%まで駆け上がっていきたいです!
史上初、史上最大の挑戦...ただ“芸人さんを呼ぶ”のではなく、“一生の思い出となるような”イベントを_
AIUのキャンパスに、史上最大の笑いを届けるために。
今、どうか力を貸してください...!!!
⚠️Next goal achievement rate 150%!⚠️
Final spurt: We want to give you memories of a lifetime with the biggest event in AIU Festival history!
International Liberal Arts University is celebrating its 20th anniversary and aiming for further growth toward its 30th anniversary.
Bringing Japanese comedy culture to international students!
Taking on new challenges to revitalize the local community and make it enjoyable for everyone!
With these goals in mind, the AIU Festival Executive Committee's Stage Planning Department is taking on a historic first challenge at this year's school festival:
“Hosting a hilarious comedy live show featuring famous comedians!” 🔥🔥🔥
However, we cannot negotiate with the comedians unless we raise at least 700,000 yen by July 13...
Therefore, we are taking on the challenge of crowdfunding in a one-month sprint!
We have prepared limited-edition rewards for those who support us.
Additionally, once the target amount is reached, we aim to achieve a 150% achievement rate for the next goal!
The target amount of 700,000 yen is merely the minimum amount required to hold the event.
Thanks to the support of many people, we are now just a little short of the starting line of 700,000 yen.
Even after reaching 700,000 yen, we aim to achieve a 150% success rate!
This is the first and largest challenge in history... not just to “invite comedians,” but to create an event that will be a “memory of a lifetime.”
To bring the biggest laughter in history to the AIU campus.
Please lend us your support now...!!!
団体紹介
こんにちは! 国際教養大学 第22回AIU祭実行委員会・企画舞台部です。
私たち企画舞台部は、毎年10月に開催されるAIU祭において、ステージ企画の立案・準備・当日の運営を担っています。屋外のメインステージや屋内ホールを舞台で、多彩なイベントを運営し、学生・留学生・地域の皆さまに楽しんでいただける空間をつくることが私たちの役目です。
現在、2年生18名・1年生18名の総勢36名で活動しており、今年は全7つのステージ企画を企画・運営しています。地域の子供たちと一緒に劇行ったり、一年生のクラス別ステージパフォーマンスを運営したり、学園祭のフィナーレを飾る打ち上げ花火や、教授陣の英語ディベート対決を企画しています!
そして、、、今年度からの新たな挑戦として、
AIU祭で初めてプロ芸人をお招きしての「お笑いライブ」を開催するプロジェクトを立ち上げました!!!🔥🔥🔥
(AIU festival 2024)
AIU祭実行委員会では、毎年、予算や協賛品をもとに各部が活動していますが、
今年、企画舞台部が新たに立ち上げる「お笑いライブ」の開催には、約70万円の追加資金が必要です。しかしながら、その全額を既存の委員会予算内でまかなうことは困難な状況にあります。
そこで私たち企画舞台部は、この新企画を実現するために、クラウドファンディングに挑戦することを決意しました。
目標金額を70万円とし、頂いた支援金は芸人さんの出演料、交通料、そしてリターンの準備費用、郵送料に使用いたします。
AIU祭をさらに魅力的で、来場者の記憶に残るものにするため、このお笑いライブの新プロジェクトを絶対に実現させたいと思います!
皆さまの温かいご支援をどうかよろしくお願いいたします🔥

(去年の企画舞台部のステージプロジェクト)
このプロジェクトで実現したいこと
このプロジェクトを通じて私たち企画舞台部が実現したいことは、ズバリ、
国際教養大学史上初のプロの芸人さんによる対面でのお笑いライブを学祭にて開催することです!!
そして、この新企画お笑いライブを実現して成功させたいことは三つあります!
1.国際教養大学開学30周年に向けた新たな挑戦
2.日本のお笑い文化の発信
3.地域活性化への更なる貢献
「お笑い」という文化を介して、地元秋田や日本各地から来てくださる方々にさらに学園祭を楽しんでいただき本学と地域とのつながりを深めていき、さらには、世界中の国々から国際教養大学に来ている留学生の皆さんに学祭という場で最高の思い出を提供したいと考えています!🌍
The goals we hope to achieve through this project
What we, the Planning and Stage Department, want to achieve through this project is, without a doubt, to hold the first-ever face-to-face comedy live performance by a professional comedian in the history of Akita International University at the school festival!
There are three things we want to achieve through this new project!
1. A new challenge for the 30th anniversary of Akita International University
2. To promote Japanese comedy culture
3. Further contribution to the revitalization of the local community
Through the culture of “Comedy”, we would like to make the school festival more enjoyable for people from Akita, our hometown, and other parts of Japan, and to deepen the relationship between our university and the local community! 🌍
プロジェクト立ち上げの背景

AIUは秋田市街地から遠く離れた場所にあるため、日常生活の中でキャンパス外の方々との交流が少ないということが大きな問題点でした。そこで、全国各地からAIUに人が集まって来るAIU祭で地域住民の方々と一丸となって秋田の活性化に繋がるようなイベントを開催したいと思ったのがこのプロジェクトを立ち上げたきっかけです。
ー開学20周年を迎えたAIUの更なる次へのステップとしてもっとAIUが個性を保ちながら成長していくために新しいことに挑戦したい。
ー年代や国籍問わず、AIU祭に足を運んでいただいた全ての方の思い出に残るような目玉イベントを作りたい。
ー素晴らしい日本のお笑い文化を留学生に伝えたい。
こういった我々の思いが今回のプロジェクトの立ち上げ背景となっております。
Background of launching the project
Since AIU is located far from downtown Akita, a major problem was the lack of interaction with off-campus people in daily life. This is the reason why we launched this project. We wanted to hold an event to revitalize Akita in cooperation with local residents at the AIU Festival, which attracts people from all over the country.
ーWe want to challenge new things in order to maintain AIU's individuality and grow as a next step for AIU, which is now in its 20th year of operation.
ーWe want to create a memorable event for all visitors to the AIU Festival, regardless of age or nationality.
ーWe want to share the wonderful Japanese comedy culture with international students.
These are the reasons behind the launch of this project.
現在の準備状況
【現在の資金状況とタイムリミット】
✅ 現在の資金
予算:5万円
目標金額: 70万円
ネクストゴール:達成率150%
締切:7月13日
残り20日を切りました!🔥🔥🔥
もし目標金額に届かない場合、プロ芸人の招聘は中止となる可能性があります。 私たちだけでは実現できません。皆さんの「応援」が、このプロジェクトを未来へつなぎます。
お笑いライブ開催が実現できなった場合の代替案も現在考案しており、芸人の代わりにより実現可能性が高い、マジシャンやそのほかのパフォーマーの方をお呼びしてイベントを開催したいと考えています。
昨年の学園祭が終わったあと、ただ楽しむだけでなく、「もっと地域全体を盛り上げられるような新しい企画をやってみたい!」という想いから、私たちの部署が立ち上がりました。その中で出たアイディアの一つが、「芸人さんを呼んで笑いの力で学内外を巻き込む舞台をつくる」ということでした。
しかし、実際にどうやって芸人さんを呼べばいいのか、何が必要なのかを一から調べていくうちに、想像以上の費用がかかることが判明。正直、学生の私たちだけではどうにもならない金額でした。
そこで、学校の予算委員会に企画書を提出し、なんとか新しい取り組みとして認めてもらおうと尽力しました。ですが、私たちの大学は比較的小規模で、これまでに芸人を呼んだ前例もなく、予算も限られており、結果は「難しい」という回答……💧
けれど、そこで諦めるのは違うと思いました。
「前例がないなら、私たちが最初になればいい」 「お金がないなら、自分たちの力で集めてみよう」 そう決意し、今回、クラウドファンディングという形に挑戦することにしました。
Current Preparations
✅ Current financial situation and time limit
Budget: 50,000 yen
Target amount: 700,000 Deadline: July 13
Next goal: 150% achievement rate
We aim to reach our goal in one month! 🔥🔥🔥
If we do not reach our goal, the invitation of professional comedians may be cancelled. We cannot make this happen by ourselves. Your “support” will help this project move into the future.
We have an alternative plan in the event that we are unable to hold a live comedy show. We would like to invite a magician or other performer to perform at the event, which is a more feasible alternative to a comedian.
After last year's school festival, we decided that we wanted to do more than just have fun; we wanted to try a new project that would bring more excitement to the entire community! This is how our department was formed. One of the ideas we came up with was to "invite a comedian to create a stage that would involve people inside and outside the university with the power of laughter.
However, as we started from scratch to find out how to actually invite comedians and what was needed, we discovered that it would cost more than we had imagined. Frankly, it was more than we, as students, could manage on our own.
So we submitted a proposal to the school's budget committee and worked hard to somehow get it approved as a new initiative. However, our university is relatively small, there was no precedent for inviting a comedian before, and our budget was limited, resulting in a “difficult” response ......💧.
But I knew we shouldn't give up there!!
If there is no precedent, we should be the first.“ ”If there is no money, we should try to raise it by ourselves.
ーこれまでの、新企画班の動きー
1月:新企画お笑いライブ実施に向けて、企画舞台部内で全企画の予算を再編成
2月:キャスティング会社に問い合わせ始め、想定芸人さんのリストアップを開始
3〜4月:リスクマネジメント、代替案の検討、新入生の参加
5月:クラウドファンディング企画書の学生課への提出、承認
現在:クラウドファンディング開始
ーThe New Project Team's activities so farー
January: Reorganize budgets for all projects in the Planning and Stage Department for the New Project Comedy Live
February: Start contacting casting companies and begin making a list of possible comedians
March-April: Risk management, consideration of alternative plans, participation of new students
May: Crowdfunding Proposal submitted to Student Affairs for approval
Current: Crowdfunding begins
今後の活動スケジュール👀
クラウドファンディング開始:2025年6上旬
クラウドファンディング終了:7月13日
芸人出演交渉開始:7月上旬
芸人キャスティング決定:9月上旬
イベント準備期間:9月中旬から当日まで
※マネージャーと連携し準備
イベント開催日:10月13日(二日目)午後
リターン準備開始:10月下旬
リターン開始:1月
Schedule👀
Crowdfunding begins: late May 2025
Crowdfunding ends: early August
Casting negotiations begin: early August
Casting decision: early September
Event preparation: mid-September to the day of the event *Prepare in coordination with the manager
Event date: October 13 (second day), afternoon
Return preparation begins: Late Oct.
Return preparation begins: January
リターンについて
様々なリターンをご用意しました!
🎓 AIU生向けプラン
500円・お礼のメッセージ、サンクスパーティーへの招待
👤 一般個人向けプラン
1,000円・感謝のビデオレター送信
3,000円・感謝のビデオレター送信・支援者のお名前&感謝のコメントをメッセージボードに記載(当日ステージ前に設置)※お笑いライブが実現しなかった場合でも、当日ステージ前に設置させていただきます。
5,000円・感謝のお手紙・当日にお名前をアナウンス・支援者のお名前&感謝のコメントをメッセージボードに記載(当日ステージ前に設置)※お笑いライブが実現しなかった場合でも、遂行いたします。
🏫AIU教職員向けプラン
3,000円・感謝のビデオレター送信・支援者のお名前&感謝のコメントをメッセージボードに記載(当日ステージ前に設置)※お笑いライブが実現しなかった場合でも、当日ステージ前に設置させていただきます。
5,000円・感謝のお手紙・当日にお名前をアナウンス・支援者のお名前&感謝のコメントをメッセージボードに記載(当日ステージ前に設置)・支援していただいた方のお名前と感謝のコメントを当日読み上げます。 ※お笑いライブが実現しなかった場合でも、遂行いたします。
10,000円・感謝のお手紙・当日にお名前をアナウンス・支援者のお名前&感謝のコメントをメッセージボードに記載(当日ステージ前に設置)・支援していただいた方のお名前と感謝のコメントを当日読み上げます。・過去のAIU祭の公式グッズをお選びいただけます。 ※メッセージボードとアナウンスは、お笑いライブが実現しなかった場合でも、遂行いたします。
※AIU祭公式グッズは一昨年のものであるため、AIU教職員の方限定のリターンとさせていただきます。
🏢 企業向けプラン
5,000円・スポンサー企業としてポスターに掲載・当日に企業名をアナウンス・企業名&感謝のコメントをメッセージボードに記載(当日ステージ前に設置)
10,000円・上記に加え、企業名/ロゴ入りTシャツを作成し、当日部員が着用(Tシャツ作成費は予算から)
About Returns
We have prepared a variety of returns!
Amount Return Contents
🎓 Plan for AIU Students
500 yen, thank you message・invitation of thanks party
👤 Plan for Individuals
1,000 yen: Send a video letter of appreciation
3,000 yen - Video letter of thanks, names of supporters, and comments of thanks on a message board (to be placed in front of the stage on the day of the event)
5,000 yen / Letter of thanks, Announcement of your name on the day of the event, Supporters' names and comments of thanks on a message board (to be placed in front of the stage on the day of the event)
🏫Plan for AIU Faculty & Staff
3,000 yen・Sending a video letter of thanks・Names of supporters & comments of thanks on a message board (to be placed in front of the stage on the day of the event) *Even if the comedy concert is not realized, we will place the board in front of the stage on the day of the event.
5,000 yen - Letter of thanks - Your name will be announced on the day of the event - Supporters' names & comments of thanks will be written on a message board (to be placed in front of the stage on the day of the event) - Names of supporters and comments of thanks will be read out on the day of the event. *We will carry out even if the comedy live performance is not realized.
10,000yen・A letter of thanks・Names of supporters will be announced on the day of the event・Names of supporters & comments of thanks will be written on a message board (to be placed in front of the stage on the day of the event) ・Names of supporters and comments of thanks will be read out on the day of the event. ・You can choose official goods from past AIU Festivals. *The message board and announcements will be carried out even if the comedy concert does not materialize.
*AIU Festival official goods are from the year before last, so returns will be limited to AIU faculty and staff only.
🏢 Corporate Plan
5,000 yen・Posting on the poster as a sponsor company, announcing the name of the company on the day of the event, and listing the name of the company & comments of appreciation on a message board (placed in front of the stage on the day of the event)
10,000 yen: In addition to the above, a T-shirt with your company name/logo will be made and worn by the club members on the day of the event (the cost of making the T-shirt will be covered by the budget).
最後に
「大学生活にもっと笑いを!」「AIUに新しい文化体験を!」そんな声から生まれた、AIU史上初、プロ芸人をお招きしてのお笑いライブ企画。
私たちが目指すのは、単に「お笑いライブをみること」ではありません。
AIUには、日本全国・世界中から仲間が集まっています。
言葉や文化が違っても、“笑い”はみんなで分かち合える最高のコミュニケーション。このライブは、留学生も地域住民の方も、自然と楽しめる多様性あふれる空間になるはずです。
この目標を達成しAIU祭に新しい風を吹かせるには、皆さんのご協力が必要です!
残り20日で達成率150%を目指します!🔥🔥🔥
AIUのキャンパスに、笑いの渦を。みんなの“今”を、一生モノの思い出に―
私たちの挑戦へのあたたかいご支援をどうぞよろしくお願いします!!
↓第22回AIU祭実行委員会企画舞台部と、第22回AIU祭実行委員会のInstaramアカウントです!このアカウントで進捗報告や部員紹介などを発信しています。ぜひご覧ください!!
https://www.instagram.com/aiufes_butai/ (第22回AIU祭実行委員会企画舞台部インスタグラム)
https://www.instagram.com/aiufestival/(第22回AIU祭実行委員会インスタグラム)
Finally
“More Laughter in University Life!” "AIU needs a new cultural experience!”
This is the first-ever comedy show at AIU.
Our goal is not simply to see a live comedy show.
At AIU, we have friends from all over Japan and the world.
Even if you speak different languages and cultures, laughter is the best communication that can be shared by everyone. This live performance will be a space full of diversity where international students can naturally enjoy themselves.
We aim to achieve 150% of our goal in the remaining 20 days!🔥🔥🔥
Let's bring a whirlwind of laughter to the AIU campus―
Please give us your warm support for our challenge!❤️
↓Here is an Instagram account of the Project Stage Department of the 22nd AIU Festival Executive Committee and the 22nd AIU Festival Executive Committee! We are posting progress reports and introductions of the club members on this account. Please check it out!
https://www.instagram.com/aiufes_butai/
https://www.instagram.com/aiufestival/
最新の活動報告
もっと見る【目標達成!ありがとう!!】70万円突破 !次の目標は150%達成!
2025/07/02 10:37みなさん、本当にありがとうございます!!!ついに… 目標金額の70万円を突破しました!! 初めてこのプロジェクトを立ち上げたとき、「本当に達成できるのかな?」と不安な気持ちがありましたが、こんなにも多くの方々に支えていただき、想像以上に早く、目標達成できたことに感動しています!ここまで来れたのは、支援してくれた40人を超える皆さんの力と、毎日応援してくれているみなさんのおかげです!本当に本当に、ありがとうございます!!これからも、プロジェクトを進めていく中で、みなさんに最高の文化祭のステージをお届けできるよう、全力で進んでいきます!!!【次の目標:150%突破へ!】目標の70万円を無事達成しましたが、ここで終わりではありません!次のステップとして、150%(105万円)達成を目指します!!150%達成すると、舞台の演出、ゲストとの交渉により多くの予算を充てられます!次の目標に向けて、引き続きご支援やシェア、応援をお願いできたら嬉しいです! もっと見る【ありがとう!ここまできた!】67万円達成!あと3万円で夢が叶う!!
2025/06/19 12:54みなさん、本当にありがとうございます!!!クラウドファンディング開始から約2週間、ついにここまで… 67万円 を突破しました!!!目標金額の【70万円】まで、残すところ―― あと3万円!!!!!!もう、感謝の気持ちがあふれて止まりません!!支援してくださったみなさん、シェアしてくれた皆さん、応援の言葉をくれた方々…「このプロジェクト、絶対に実現させたい!」という気持ちで走り続けてきた私たち学生チームにとって、ここまで来られたこと自体が奇跡のようです。あと少し、あと一歩だけ、みなさんの力を貸していただけませんか?「文化祭、ちょっと気になるな」「最後のひと押し、やっちゃうか!」そんな皆さんの応援で、このプロジェクトは完成します!! ご支援・SNSでのシェア・お友達へのご紹介どれも、めちゃくちゃ嬉しいです!!目標達成に向けて、もうひと踏ん張り。最後までどうか、よろしくお願いします!!! もっと見る【あと少し】25万円はちょっと厳しいけど、20万円達成を目指します!!
2025/06/15 11:54こんにちは!文化祭に芸人さんを呼ぶクラウドファンディング、たくさんのご支援ありがとうございます!!今週の目標として掲げていた「1週目で25万円突破」ですが…ちょっと現実的に見て、あと数日では厳しいかもしれません!でも!!!「20万円は絶対に達成したい!」今、すでに15万円以上・たくさんのご支援をいただいていて、「これって本当に実現するかも!」っていう実感がチーム内にも広がってきました。だけど…あともう少し、みなさんのひと押しの応援が必要です!目標再設定!1週目までに20万円!引き続き、ご支援・SNSでのシェア・ご紹介など、よろしくお願いします!!「学生だけで芸人さんを呼ぶとか、おもしろすぎるでしょ笑」「文化祭、ちょっと気になるな」と思った方、どうかこの挑戦に乗っていただけたら嬉しいです!みなさんの応援が、私たちの一歩一歩の力になっています!引き続き、よろしくお願いします!!! もっと見る





成功祈願!!